Hop til indhold
Stavox

skole pc


xkow
 Del

Recommended Posts

hejsa, jeg går og leder efter en skole pc til 5-6k. den skal hovedsageligt bruges til skole arbejde, programmering og måske en smule billede/videoredigering.

tror i det ville være muligt at finde noget indenfor den prisklasse som er nogenlunde, og hvis, hvad skal jeg så gå efter?

Link til kommentar
Del på andre sites

sender lige den her, fandt den her i forgårs og til prisen ser den umiddelbart super fin ud?

https://www.bilka.dk/produkter/lenovo-ideapad-5-15-6/200017081/?gclid=Cj0KCQiA4b2MBhD2ARIsAIrcB-TnEEcGFEajztSdTKFCrWDaSkEMTKqT_L5MUt8MQsHcY4oTlTa1a1EaAk9fEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

det er ærligt en af de bedste pc'er jeg har fundet til den pris

men eftersom jeg ikke ved en skid om AMD og kun har brugt en cpu comparison side til at finde ud af om den er god, ved jeg ikke rigtigt om den faktisk reelt er god, eller om den bare har en høj score i de der benchmark tests

 

anyone der ved noget om det?

Link til kommentar
Del på andre sites

44 minutter siden, xKow skrev:

sender lige den her, fandt den her i forgårs og til prisen ser den umiddelbart super fin ud?

https://www.bilka.dk/produkter/lenovo-ideapad-5-15-6/200017081/?gclid=Cj0KCQiA4b2MBhD2ARIsAIrcB-TnEEcGFEajztSdTKFCrWDaSkEMTKqT_L5MUt8MQsHcY4oTlTa1a1EaAk9fEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

det er ærligt en af de bedste pc'er jeg har fundet til den pris

men eftersom jeg ikke ved en skid om AMD og kun har brugt en cpu comparison side til at finde ud af om den er god, ved jeg ikke rigtigt om den faktisk reelt er god, eller om den bare har en høj score i de der benchmark tests

 

anyone der ved noget om det?

Den ser også meget god ud, vil dog spørge @Aske, da jeg tror han har mere forstand på det.

  • +Rep 1
Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, xKow skrev:

men eftersom jeg ikke ved en skid om AMD og kun har brugt en cpu comparison side til at finde ud af om den er god, ved jeg ikke rigtigt om den faktisk reelt er god, eller om den bare har en høj score i de der benchmark tests

 

Ud fra hvad jeg ved, er AMD lige nu klart at foretrække. Det kommer nok til at ændre sig snart, med de nye Intel processorer der kommer ud snart...

Men som det ser ud lige nu, ville AMD give dig bedre batterilevetid og bedre ydeevne i nærmest alle tilfælde. (Altså selvfølgelig kun hvis du sammenligner indenfor samme prisklasser osv.)

 

Ift. hvilken af de to Lenovo maskiner der er bedst, ville jeg klart vælge IdeaPad'en over Yoga Slim modellen. Den har en nyere (og hurtigere) processor, og 16GB ram, hvilket næsten er et minimumskrav nu om dage. Og så er den også betydeligt billigere. Den har dog kun 256GB plads, så hvis du skal redigere video, bliver det nok fra en ekstern SSD eller harddisk. Og så er den jo ikke nær så fancy sådan udseendemæssigt, men det er næppe en stor faktor, når du leder efter en maskine i den prisklasse du gør, og skal bruge den til det du beskriver.

  • +Rep 2
Link til kommentar
Del på andre sites

23 minutter siden, Emoyly skrev:

Den har dog kun 256GB plads, så hvis du skal redigere video, bliver det nok fra en ekstern SSD eller harddisk

Det var også det jeg tænkte.

 

- Tror umiddelbart nok det er den jeg ender med, det er klart den bedste til prisen. 

Tak for svaret 🙂

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Sokke✌ skrev:

 

Hvis han går på HTX skal han for guds skyld ikke vælge en Macbook. Flere af de programmer der bliver brugt der, findes ikke til Mac, så skal han installere Windows på den men det er nok lidt meh.

 

Jeg synes ikke han skal vælge en Macbook uanset hvad, men altså w/e.

 

 

  • +Rep 1
  • Brugbart 1
  • Dum 1
Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Sokke✌ skrev:

 

1 time siden, Guzern skrev:

Hvis han går på HTX skal han for guds skyld ikke vælge en Macbook. Flere af de programmer der bliver brugt der, findes ikke til Mac, så skal han installere Windows på den men det er nok lidt meh.

 

 

Udover det, falder den også langt udenfor budgettet, og er derfor slet ikke relevant til at begynde med lol

  • +Rep 2
Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Guzern skrev:

 

Hvis han går på HTX skal han for guds skyld ikke vælge en Macbook. Flere af de programmer der bliver brugt der, findes ikke til Mac, så skal han installere Windows på den men det er nok lidt meh.

 

Jeg synes ikke han skal vælge en Macbook uanset hvad, men altså w/e.

 

 

 

1 time siden, Emoyly skrev:

 

 

Udover det, falder den også langt udenfor budgettet, og er derfor slet ikke relevant til at begynde med lol

Altså kunne godt øge mit budget, men er bare ikke fan af Mac..

Kan godt se det er smart, hurtigt og nemt, men er personligt ikke stor fan af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, xKow skrev:

 

Altså kunne godt øge mit budget, men er bare ikke fan af Mac..

Kan godt se det er smart, hurtigt og nemt, men er personligt ikke stor fan af det.

Altså personligt kan jeg godt se hvorfor mac skulle være godt, men hvis du alligevel altid har brugt windows og skal til at lære mac på en macbook som koster 1 milliard, så der legit ingen grund til det. Lad vær med at køb mac hvis du tror det det aller bedste der findes til skole, det er det ikke. Der findes mange windows som er klart billigere og kan bruges til præcis det samme

  • +Rep 1
  • -Rep 1
Link til kommentar
Del på andre sites

På 18/11/2021 den 9:24 PM , Emoyly skrev:

Ud fra hvad jeg ved, er AMD lige nu klart at foretrække. Det kommer nok til at ændre sig snart, med de nye Intel processorer der kommer ud snart...

Men som det ser ud lige nu, ville AMD give dig bedre batterilevetid og bedre ydeevne i nærmest alle tilfælde. (Altså selvfølgelig kun hvis du sammenligner indenfor samme prisklasser osv.)

Det kommer ikke til at ændre sig i bærbare med høj sandsynlighed... De suger så meget strøm og kræver mere køling end AMDs CPU'er (Generelt Set). Ejer selv Intel, lige inden folk skriver AMD Fanboy. 😛

Lad os lige være ærlige, Macbooks og Chromebooks fungerer ikke til skolebrug... Nu kommer der en bunke fanboys og siger "Jeg har en chromebook/Macbook fuck dig, den virker fint, og kan sagtens bruge den til skole, så hold din kæft." - men kan sige som ansvarlig hos PC-Hjælpen på Techcollege, da jeg var det en uge, at ALDRIG forvent at du bare kan køre dem, ligesom en Windows Maskine. MAC- & Chrome OS er forfærdeligt at supportere, hvis Skyprint (Xeros), eller andet ikke virker. Størstedelen af folk på Techcollege der har Macbooks får også at vide som noget af det første, at de skal have Windows på deres maskiner, ellers kan de simpelthen ikke gøre det som resten af folk gør. SÅ LAD VÆRE MED AT KØBE DET!

 

På 18/11/2021 den 7:54 PM , xKow skrev:

sender lige den her, fandt den her i forgårs og til prisen ser den umiddelbart super fin ud?

https://www.bilka.dk/produkter/lenovo-ideapad-5-15-6/200017081/?gclid=Cj0KCQiA4b2MBhD2ARIsAIrcB-TnEEcGFEajztSdTKFCrWDaSkEMTKqT_L5MUt8MQsHcY4oTlTa1a1EaAk9fEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

det er ærligt en af de bedste pc'er jeg har fundet til den pris

men eftersom jeg ikke ved en skid om AMD og kun har brugt en cpu comparison side til at finde ud af om den er god, ved jeg ikke rigtigt om den faktisk reelt er god, eller om den bare har en høj score i de der benchmark tests

 

anyone der ved noget om det?

Går du op i byggekvalitet syntes jeg personligt at Lenovo Ideapads er forfærdelige, har selv ejet en 330, og den føltes så billig, og havde ekstremt flex ved tastaturet. Ja, og så må du leve med Wifi 5 - og tror at du bliver meget hurtig træt af 256 GB lagring...


Skal den bruges til små ting, og IKKE GAMING, så led efter en med en stærk CPU, måske en med et lille dedikeret grafikkort (MX-Serien / GTX 1650 (TI/Super)). Du får ikke brug for mere kraft på grafikkortet. Jeg ved at Visual Studio elsker ram og hurtig lagring, så vælg en, som vores kære Emoyly nævner, med 16 GB, du dør ikke af 8GB, men prøv alligevel at finde en med de 16. Når jeg skriver en stærk CPU, så skal du gerne lede efter nyere generationer, GHz kan være misledende hvis du sammenligner mellem AMD og Intel.

Hvis du laver meget forskelligt på en gang og ikke konstant sidder på den samme skærm i utroligt mange timer af gangen, kunne du prøve en bærbar med OLED. Der er klubtilbud hos Elgiganten, og maskinen har de krav som der ønskes, og lidt til:

https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computere/barbar-computer/asus-zenbook-13-oled-um325-133-barbar-computer-r716512/305398

 

Men du går ikke forkert i byen med en 8 kerners Ryzen CPU, du skal leve med Wifi 5, men det kan du også godt, håber jeg da. Ifølge Microsoft selv, kan du godt køre Windows 11 derpå, så det burde ikke blive et problem. Nu aner jeg ABSOLUT intet omkring TPM modulerne... Såååå... kan tage fejl. Du får nogle fandens hurtigere RAM, Ryzen elsker det, så det er bare skide godt. 512GB plads, burde godt kunne holde i riiigtig langt tid. Og grundet CPU'en, kan du nok også spille lidt Prison Architect i pauserne. 😛

billede.thumb.png.fc18c3b3b45b333d9e0d52f40e5733e5.png

RET MIG HVIS JEG TAGER FEJL, ALRIGHT??????

  • +Rep 1
  • Dum 2
Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, MRBennetsen✔ skrev:

Skal den bruges til små ting, og IKKE GAMING, så led efter en med en stærk CPU, måske en med et lille dedikeret grafikkort (MX-Serien / GTX 1650 (TI/Super))

Det ville jeg råde kraftigt imod. Hvis du ikke skal game, har du højst sandsynligt ikke brug for noget dedikeret grafikkort. Det skulle kun være hvis du skal lave noget machine learning eller lign.

MEN det at der er et grafikkort i computeren, forværrer batterilevetid, øger vægten, og tilføjer generelt meget ekstra intern kompleksitet, hvilket betyder at computeren enten bliver dyrere eller så bliver der bare sparet på andre dele.
Low-end Nvidia grafikkort er alligevel ret svage, så det ville ikke rigtigt gøre nogen stor forskel, sammenlignet med det integrerede Ryzen grafik.

  • +Rep 3
Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, Emoyly skrev:

Det ville jeg råde kraftigt imod. Hvis du ikke skal game, har du højst sandsynligt ikke brug for noget dedikeret grafikkort. Det skulle kun være hvis du skal lave noget machine learning eller lign.

MEN det at der er et grafikkort i computeren, forværrer batterilevetid, øger vægten, og tilføjer generelt meget ekstra intern kompleksitet, hvilket betyder at computeren enten bliver dyrere eller så bliver der bare sparet på andre dele.
Low-end Nvidia grafikkort er alligevel ret svage, så det ville ikke rigtigt gøre nogen stor forskel, sammenlignet med det integrerede Ryzen grafik.

Han snakkede lidt om noget videoredigering, der ville et dedikeret grafikkort hjælpe. Det er også derfor jeg skrev måske, den jeg har linket har intet, men det ville være godt til computeren, hvis den fik et lille grafikkort med, hvis den skal presses lidt med noget videoredigering. Derfor sagde jeg jo heller ikke at han skulle vælge et 3090, men derimod et lille MX/GTX kort, fordi de er rimeligt energi-efficiente og fordi de oftest selv slår fra når den kører på batteri, ihvertfald MX grafik-serien- har dog ingen erfaring med GTX Kortene i bærbare. Det med performance, så er der flere fordele end ulemper med et dedikeret kort. Igen min mening.

Men når den skal bruges til skole, så har størstedelen af skoler sådan en smart fidus der hedder en stikkontakt 😛 . Nu ved jeg ikke hvordan det er på den skole, men alle dem jeg har været på, har der været mulighed for at være tilsluttet strøm konstant, altså pladserne passer rigtigt godt med enten stikkontakter eller stikdåser.

  • +Rep 1
  • Dum 1
Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, MRBennetsen✔ skrev:

Han snakkede lidt om noget videoredigering, der ville et dedikeret grafikkort hjælpe.

Ikke rigtigt though. Hverken Premiere eller Vegas udnytter grafikkortet ret meget. Det eneste program jeg kender til der gør det (på Windows), er Davinci Resolve. Og selv på et integreret grafikkort kører det udmærket...

 

Og uanset hvor energibesparende det er, er det stadig en ekstra komponent der skal have strøm. Windows prioriterer i øvrigt ting underligt, så man kan ikke forvente at grafikkortet bliver helt slukket, så snart man ikke lige selv synes man bruger det.

Og især når det er "en smule" videoredigering, så ville jeg ikke ofre batterilevetid, vægt og pris på at have et dedikeret grafikkort, som ikke gør en ret stor forskel alligevel.

 

5 timer siden, MRBennetsen✔ skrev:

Men når den skal bruges til skole, så har størstedelen af skoler sådan en smart fidus der hedder en stikkontakt

Det giver jo ingen mening??

Bare fordi der er stikkontakter, gider man jo ikke at slæbe rundt på en opladerklods, og altid skulle lede efter stikkontakter, før man sætter sig ned?

Stikkontakter findes da alle steder, men alligevel har bærbare pc'er stadig batterier af en grund...

  • +Rep 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej jeg har fundet denne på power den ser ret god ud og har en rigtig god pris lige nu pga black weekend så en ide vil være nok at få taget et kig på den hurtiges muligt 
Så kan du både brug den til skole og gaming.
https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/baerbar-pc/asus-tuf-gaming-f15-fx506lh-hn004t-156-baerbar-computer/p-1142012/

  • +Rep 1
Link til kommentar
Del på andre sites

22 minutter siden, HellHound skrev:

Hej jeg har fundet denne på power den ser ret god ud og har en rigtig god pris lige nu pga black weekend så en ide vil være nok at få taget et kig på den hurtiges muligt 
Så kan du både brug den til skole og gaming.
https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/baerbar-pc/asus-tuf-gaming-f15-fx506lh-hn004t-156-baerbar-computer/p-1142012/

tja den ser vel fin ud, men er ikke rigtigt intra. i en stor gaming pc, mere en kompakt en til skole-forbrug

Link til kommentar
Del på andre sites

På 20/11/2021 den 12:49 AM , MRBennetsen✔ skrev:

Lad os lige være ærlige, Macbooks og Chromebooks fungerer ikke til skolebrug...

Dette giver jo ingen mening?
Nu ved jeg ikke hvor lang tid du har arbejdet med IT, eller hvor du arbejder henne som har fortalt dig det, men dette passer absolut ikke.
Hvis du sidder som ansvarlig for "PC Hjælp", og ikke kan supportere MAC- & Chrome OS, så er nok mere et dig problem og ikke et MAC eller Chrome problem 😉

Macbooks og Chromebooks virker rigtigt fint til både arbejde og skolebrug, det er dog rigtigt at der er visse ting som måske passer bedre til en specifik type maskine.

 

På 20/11/2021 den 10:41 AM , MRBennetsen✔ skrev:

Men når den skal bruges til skole, så har størstedelen af skoler sådan en smart fidus der hedder en stikkontakt 😛 . Nu ved jeg ikke hvordan det er på den skole, men alle dem jeg har været på, har der været mulighed for at være tilsluttet strøm konstant, altså pladserne passer rigtigt godt med enten stikkontakter eller stikdåser.

Så du mener at det er okay at ens bærbar holder 2 timer? Det er klart at der er stikkontakter stort set overalt nu, men skal man bruge sin computer et sted uden, så river man hovedet af sig selv. Man kan ikke regne med at være et sted med en kontakt hele tiden.

I følge det jeg har læst, så er der heller intet behov for at dedikeret grafikkort, som Emoyly også skriver.

 

Redigeret af empty
  • +Rep 1
Link til kommentar
Del på andre sites

13 timer siden, empty skrev:

Dette giver jo ingen mening?
Nu ved jeg ikke hvor lang tid du har arbejdet med IT, eller hvor du arbejder henne som har fortalt dig det, men dette passer absolut ikke.
Hvis du sidder som ansvarlig for "PC Hjælp", og ikke kan supportere MAC- & Chrome OS, så er nok mere et dig problem og ikke et MAC eller Chrome problem 😉

Macbooks og Chromebooks virker rigtigt fint til både arbejde og skolebrug, det er dog rigtigt at der er visse ting som måske passer bedre til en specifik type maskine.

Selvfølgelig kan man supportere det, men på andre måder. Hvis du selv har arbejdet med IT, som jeg antyder du har, så ved du godt at Mac- & ChromeOS ikke er optimalt at supportere. De er fine hvis du ikke vil køre andet en webapps - ihvertfald Chromebooks. Macbooks er bedre end Chromebooks, ja, og de nyeste Macbooks er da også hurtige og fine, men macos og kompabilitet med visse ting kan godt være et helvede.

 

Lige for the record så var det lærerne fra skolen, samt skolepraktikken.

 

14 timer siden, empty skrev:

Så du mener at det er okay at ens bærbar holder 2 timer? Det er klart at der er stikkontakter stort set overalt nu, men skal man bruge sin computer et sted uden, så river man hovedet af sig selv. Man kan ikke regne med at være et sted med en kontakt hele tiden.

Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet? Jeg skriver ikke at han skal have et 2060, jeg nævner MX-kort. Min bærbar med et 2060, 16 GB ram, i5-9300h kører gerne 2,5 time på batteriet - uden strømbesparelse, bare med Word - Testet i en bil på vej til Sønderjylland 😛. Nu er jeg usikker på hvordan der ser ud med batteritid på helt nye maskiner, men tænker da det bliver bedre, da Asus ROG Zephyrus G14 (Mellem Spec Model) kunne klare en 14 timer ved normalt brug. 🙂

 

14 timer siden, empty skrev:

I følge det jeg har læst, så er der heller intet behov for at dedikeret grafikkort, som Emoyly også skriver.

Jeg har heller ikke sagt han SKULLE have et, jeg skriver hvad jeg selv havde valgt. Hvis man kigger godt efter, så har den jeg har linket, ikke en dedikeret GPU. 😉

Link til kommentar
Del på andre sites

20 minutter siden, MRBennetsen✔ skrev:

Selvfølgelig kan man supportere det, men på andre måder. Hvis du selv har arbejdet med IT, som jeg antyder du har, så ved du godt at Mac- & ChromeOS ikke er optimalt at supportere. De er fine hvis du ikke vil køre andet en webapps - ihvertfald Chromebooks. Macbooks er bedre end Chromebooks, ja, og de nyeste Macbooks er da også hurtige og fine, men macos og kompabilitet med visse ting kan godt være et helvede.

Hvordan er det ikke optimalt at supportere? Det er det samme at sige at iOS er svært at supportere - det hele handler om erfaring og viden.
Hvad er det i Mac & Chrome OS som er så kompliceret?
Kan du heller ikke supportere Linux?
 

 

20 minutter siden, MRBennetsen✔ skrev:

Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet? Jeg skriver ikke at han skal have et 2060, jeg nævner MX-kort. Min bærbar med et 2060, 16 GB ram, i5-9300h kører gerne 2,5 time på batteriet - uden strømbesparelse, bare med Word - Testet i en bil på vej til Sønderjylland 😛. Nu er jeg usikker på hvordan der ser ud med batteritid på helt nye maskiner, men tænker da det bliver bedre, da Asus ROG Zephyrus G14 (Mellem Spec Model) kunne klare en 14 timer ved normalt brug. 🙂

Jeg indrømmer gerne jeg læste postet igennem relativt hurtigt, men så vidt jeg forstod på det du skrev tidligere, så mente du at et dedikeret grafikkort ville give flere fordele end ulemper, men lige med det her, så ville jeg mene at det er det stærkt modsatte.

Jeg skal ikke gøre mig alt for klog på hardware, det er meget basale ting jeg ved omkring emnet, det er ikke noget jeg som sådan går op i 🙂

Redigeret af empty
Link til kommentar
Del på andre sites

5 minutter siden, empty skrev:

Hvordan er det ikke optimalt at supportere? Det er det samme at sige at iOS er svært at supportere - det hele handler om erfaring og viden.
Hvad er det i Mac & Chrome OS som er så kompliceret?
Kan du heller ikke supportere Linux?

Det er ikke kompliceret, det er kompabilitet med specialapps.
 

Personligt kan jeg ikke supportere Linux, da jeg ikke går op i det. - Man kan så sige at installerer man Linux så skal man selv kunne fikse det. 😛

Redigeret af MRBennetsen✔
  • +Rep 1
  • Brugbart 1
Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, MRBennetsen✔ skrev:

Personligt kan jeg ikke supportere Linux, da jeg ikke går op i det.

Det er også helt fair 🙂
Jeg kommenteret også bare lige for at give mit input på hvad jeg syntes man skal prioritere, der findes utallige maskiner ude på markedet og jeg ville personligt mene at batteri er noget af det vigtigste på en bærbar, jeg arbejder også eksternt, så det er bare hvad mit behov ville være. 🙂


 

  • +Rep 1
  • Brugbart 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan ligeså godt sige, at du ikke skal have en Chromebook. Jeg har en lige p.t. og jeg har haft så mange tekniske problemer adskillige gange går den der touch mus af skærmen og kommer sådan tilbage 10 sekunder efter.  Men ellers kik på Power der købte jeg min første PC Dengang jeg havde den i 5 år👍

Link til kommentar
Del på andre sites

 Del

×
×
  • Tilføj...

COOKIE- OG PRIVATLIVSPOLITIK PÅ STAVOX.DK

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privatlivspolitik - Vilkår for brug.