Hop til indhold
Stavox

[Solved] Serverperformance og e2er


Dynn

Recommended Posts

Vi har de sidste dage haft flere spillere end vi plejer. Det har resulteret i ekstra load på vores servere - i nogle perioder så meget, at det bliver forstyrrende for RP'en.

Det vil vi selvfølgelig gerne gøre noget ved. Vi laver løbende målinger, for at se, hvad der bruger flest ressourcer på serveren. I _alle_ tilfælde vi har testet, har det dog været e2, som bruger suværent mest. E2 er en essentiel del af Stavox, så selvfølgelig skal det ikke fjernes. Det bliver brugt til alle mulige rigtig fede ting. Desværre er der mange tilfælde, også en del der anvender dem til ret ligegyldige ting. Det skal der selvfølgelig også være plads til, men måske ikke på bekostning af server performance?

 

Jeg foreslår at vi begrænser e2er til den højeste person i politiet, bankmænd, gundealers, postmænd og borgmesteren i peak hours. Det vil sige, at så snart serveren begynder at ramme sin begrænsning, stoppes e2er af alle andre jobs.

Dette tiltag er ret indgribende, så derfor tænker jeg, at det er muligt at komme med kritik og forslag til alternativer her.

For at imødekomme spilleres behov for at have disse e2er som tyv osv, kan jeg godt se, at der måske skal nogle løsninger til fra vores side af, der kan erstatte de eksisterende løsninger. Derfor forestiller jeg mig, at denne tråd også kan fungere som forslag til, hvilke e2er der kunne være gode at have tilgængelige via systemer tilbudt af serveren.

 

@Scaled @Mic Det er fint nok I downvoter forslaget, men uden lidt mere end en rep i feedback, hjælper det ikke så meget. Hvis I mener det er en dårlig idé, så skriv det, og argumenter for det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige nu, ZeNoxXi skrev:

Hvad med at begrænse cpu usage endnu mere på E2'erne i peaktime i stedet for at fjerne dem helt? Så man stadig har mulighed for at have små E2'er der bruges i baser og til andre formål. Hvis det altså gør den store forskel.

Tror desværre ikke det vil gøre nok.

Indtil videre har jeg bare ikke set et stort formål med de e2er folk har i baserne.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, ZeNoxXi skrev:

Hvad med at begrænse cpu usage endnu mere på E2'erne i peaktime i stedet for at fjerne dem helt? Så man stadig har mulighed for at have små E2'er der bruges i baser og til andre formål. Hvis det altså gør den store forskel.

Jeg tænkte at man kunne lave fx en form for bygge mode der begrænser meget af det rp man kan lave såsom at bruge penge, våben, biler, eller eje entites eller grunde og så bruge de store event arealer der er til at lade folk lave e2er hvis de kun kan være online i peak time og lave e2er og derfor giver folk muligheden for at arbejde på e2er

Link til kommentar
Del på andre sites

1 minut siden, Bims skrev:

Kunne laggen ikke også have noget afgøre med de masse tons weed der bliver produceret denne weekend? Eller er det taget i mente under de der målinger?

Det er slet ikke så tungt som e2.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 minutter siden, Aske skrev:

Er det generelt Wiremod der stresser serveren eller specifikt E2?

Vi har allerede lavet optimeringer så vidt muligt til andre entities i wiremod. Især rangers var meget tunge før ændringer. Som ses her på billedet, ligger e2 i toppen. Til højre ses køretiden. Testen kørte i lidt over otte sekunder.

fk4VfB0.png

vcmod ligger som nummer to (ud over metamethod kald), det bliver vist som RunString, og her har vi også planer om at lave forbedringer. Men selvom vcmod kører meget tungere end det burde på serveren, kører e2 stadig mange gange hårdere.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutter siden, MRBennetsen skrev:

Jeg har ingen forstand på nogen af disse ting, men ville man ikke kunne lave nogen af tingene client-side? Igen har ingen anelse omkring tingene.

Det vil kræve for meget networking. Og er ikke realistisk at begynde at lave for os lige nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

@Dynn Jeg synes det er et godt forslag men tænker lidt det kunne ramme en del af serverens spillere, da man ikke har mulighed for at kode E2, hvis det bliver låst til kun at være nogle jobs. 

Tænker mere det ville hjælpe at sige når der er cirka 50+ spiller vil det træde i kraft at:

  1. Alle andre jobs end nævnt ovenfor kun kan bruge 30 ops eller mindre.
  2. Alle andre jobs end nævnt ovenfor kan kun spawne 1 EGP, og 1 E2. ( For at begrænse at de kun kan vælge det de virkelig har brug for)
  3. Det bliver gjort forbudt at have de E2er der tracker din wallet herunder: Authentic og andre. (Oplevede at laggen forsvandt de der blev slettet 5 af den her slags)
  4. Jobs hvor det ikke giver mening at have E2 kan ikke spawne E2.(Hitman, PET, Busschauffør, Landman)
Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Aske skrev:

@Dynn Jeg synes det er et godt forslag men tænker lidt det kunne ramme en del af serverens spillere, da man ikke har mulighed for at kode E2, hvis det bliver låst til kun at være nogle jobs. 

Tænker mere det ville hjælpe at sige når der er cirka 50+ spiller vil det træde i kraft at:

  1. Alle andre jobs end nævnt ovenfor kun kan bruge 30 ops eller mindre.
  2. Alle andre jobs end nævnt ovenfor kan kun spawne 1 EGP, og 1 E2. ( For at begrænse at de kun kan vælge det de virkelig har brug for)
  3. Det bliver gjort forbudt at have de E2er der tracker din wallet herunder: Authentic og andre. (Oplevede at laggen forsvandt de der blev slettet 5 af den her slags)
  4. Jobs hvor det ikke giver mening at have E2 kan ikke spawne E2.(Hitman, PET, Busschauffør, Landman)

Hvad skal du bruge e2 til som tyv?

Link til kommentar
Del på andre sites

7 minutter siden, Dynn skrev:

Er der jobs som jeg ikke har nævnt i mit forslag, som har brug for dem?

Tænker godt man kan tilføje Borger's mulighed for at spawne med de restriktioner jeg skrev da nogle af de folk der koder E2 ofte er på samme tid som alle andre spillere.

Det ville bare være trælst for en der næsten er færdig med sin E2 og skal teste den men kan først teste den i morgen når der er mindre spillere online.

 

Men ellers ser jeg personlingt ikke andre jobs der behøver det. Dog lidt usikker på om det er nødvendigt som pakkeomdeler.

 

 

Dog vil jeg lige hurtigt skrive at det kunne være en mulighed at sætte ned så den der autostopper E2er for forhøjt resurce forbrug stopper det lidt før, like grænsen bliver sat længere ned og tidsperioden også.

Link til kommentar
Del på andre sites

11 minutter siden, Aske skrev:

Tænker godt man kan tilføje Borger's mulighed for at spawne med de restriktioner jeg skrev da nogle af de folk der koder E2 ofte er på samme tid som alle andre spillere.

Det ville bare være trælst for en der næsten er færdig med sin E2 og skal teste den men kan først teste den i morgen når der er mindre spillere online.

 

Men ellers ser jeg personlingt ikke andre jobs der behøver det. Dog lidt usikker på om det er nødvendigt som pakkeomdeler.

Tænker det giver fin mening til pakkeomdelere. Vi havde lidt snakket om en build server til at lave e2'er, som man kunne kombinere med basebyggeri?

 

12 minutter siden, slaskefar skrev:

Mekanikere til konfiskerede biler? Samt læger der har den der moneyrequest E2?

Mekanikere har hjulklemmer? Men det er selvfølgelig en mulighed. Her ville en begrænsning af mængden nok være fin. Læger kunne vi passende lave et lua-alternativ til, hvis det er det eneste de bruger.

 

 

12 minutter siden, Scaled skrev:

Evt. mekaniker og taxachauffør.

Taxa tænker jeg vi kan lave et bedre system til i Lua?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes, at det er nederen, at man begrænser mulighederne for E2. Mulighederne er altid blevet indskrænket mere og mere, men det hjælper vel på performance, men jeg synes samtidigt, at det indskrænker RP'en på mange måder. Der er f.eks. for nyligt mange der er begyndt at lave såkaldte leasing E2'er, hvor man kan lease køretøjer og ligesom skabe sit eget job, men den mulighed ville også blive fjernet med dette. Det er klart, at det kunne være en mulighed at begrænse E2 endnu mere end det allerede er, men det er bare ikke en mulighed jeg bryder mig specielt meget om. Jeg ville nok bare forsøge at få de andre ting lavere ned i server-forbrug.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan 100% godt se problemet i at serveren går hen og bliver præsset af mængden af spillere og E2'er.

 

Men som @Scaled også siger syntes jeg også det ville være nederen at begrænse E2'er mere og mere...

Ikke at jeg syntes man er så begrænset lige nu, men at det slet ikke vil være en mulighed at have E2'er oppe når serveren er under belastning er lidt for meget.

 

Jeg har 4.300 timer på serveren og ville aldrig have ramt så mange timer, hvis E2 ikke var en ting eller på en eller anden underlig måde havde været begrænset for mig.

E2 er en kæmpe del af serveren og ville helt klart være trist, hvis det bliver for begrænset.

 

Det er self. bare min mening.

Jeg kan godt se problemet i folk's "rp" bliver forhindret pga. serverlag.

Mange af dem som ikke kan finde ud af E2 vil self. ikke blive ramt af denne ændring, så de kan sagtens bare sige det er en god ide.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey Dynn.

Jeg kan sagtens se det gode i din tanke omkring det, men jeg personligt syntes selv at E2 er en alt for stor del af Stavox til at det kan blive taget så meget væk,

lad mig starte med at gå over noget af hvad de andre skriver, her tager jeg så Aske som et eksempel.

 

55 minutter siden, Aske skrev:

@Dynn Jeg synes det er et godt forslag men tænker lidt det kunne ramme en del af serverens spillere, da man ikke har mulighed for at kode E2, hvis det bliver låst til kun at være nogle jobs. 

Tænker mere det ville hjælpe at sige når der er cirka 50+ spiller vil det træde i kraft at:

  1. Alle andre jobs end nævnt ovenfor kun kan bruge 30 ops eller mindre.
  2. Alle andre jobs end nævnt ovenfor kan kun spawne 1 EGP, og 1 E2. ( For at begrænse at de kun kan vælge det de virkelig har brug for)
  3. Det bliver gjort forbudt at have de E2er der tracker din wallet herunder: Authentic og andre. (Oplevede at laggen forsvandt de der blev slettet 5 af den her slags)
  4. Jobs hvor det ikke giver mening at have E2 kan ikke spawne E2.(Hitman, PET, Busschauffør, Landman)


1. Jeg syntes 30 fps kunne være en god ide, men så også alligevel, 30 OPS er ikke meget. det er ikke det som der gør en forskel (Det kommer jeg ind på)

2. Dette er ikke en god ide, da nogle E2'er kræver flere skærme, og ville ødelægge rigtigt mange eksisterende E2'er (såsom Gundealer og Banke)
3. Dette er igen ikke det som gør en forskel (Dog hvis deres E2'er refresher hvert sekund, så er det selvfølgelig)
4. Dette er jeg slet ikke enig i, jeg syntes stadig alle skulle kunne bruge E2, dog er det med en anden tanke jeg tænker det skal være limited.

Så jeg begyndte selv at tjekke lidt op på performance, og jeg havde allerede lavet noget E2, som virkelig kunne lagge serveren hvis det blev brugt. (Projektet blev skrottet af den grund)
Mig og @Mic Testede lidt, og fandt hurtigt ud af det var skærmene som trak alt performance, og ikke selve E2'en (Det var du nok godt klar over)
Her er nogle eksempler jeg målte med en skærm, og uden en skærm.

Med skærm: 
GeACEGH.png?width=1442&height=255

Uden Skærm: 
nvpZA1P.png?width=1442&height=245

Billederne er taget samme sted, samme E2, inden for samme tid.
Man kan tydeligt se at skærmen er det som trækker meget performance, men ikke E2'en i sig selv.

Mit forslag er at gøre (Som i har sagt) Stadig laver limit på hvilke jobs der kan bruge det,
dog er dette et limit på hvor mange skærme der kan blive sat, istedet for limit på selve Expression 2.
Jeg syntes selv alle jobs skulle kunne spawne 5 Normale expressions, men kun 1 EGP, medmindre de er de udvalgte jobs, hvor de så stadig kan spawne de 5 som normalt.
(såsom "Bankmand, Våbenhandler, Pakkeomdeller, Taxa Chauffør, Bus Chauffør, Mekanikker, borgmester, alle betjent jobs" Osv)
 

Lad os sige det kun var specielle jobs der kunne spawne det, så ville der også opstå alt for meget kaos med de jobs.
såsom "Omaagod, jeg sælger det her job med adgang til E2 til 500k" og så ville de skabe endnu mere staff drama som i skulle tage jer af.
Det heller ikke nemt at lave en E2 hvis du faktisk skal være en af de udvalgte jobs, for at kunne lave det.

Der var lidt snak om at bruge E2 som andre jobs, som sådan kan jeg godt se hvad i mener, men det også sådan, folk får sgu mange underlige ideer, så man ved aldrig

hvad folk finder på. Syntes ikke man kan lukke alle gode ideer man kan få til jobs, ved at banlyse E2.

i forhold til du skrev 

51 minutter siden, Dynn skrev:

Hvad skal du bruge e2 til som tyv?

Jeg brugte personligt meget Tyv som en "bankmand" til maze bank lidt tilbage, det lidt træls hvis den ide skulle gå i stykker til det her.

Lidt en lang forklaring, men spørg gerne ind til noget af det hvis det lyster.

- Mike

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes at det lyder til at blive et problem, hvis andre betjente end den højeste ikke kan spawne e2'er.

Grunden til problemet er at der er mange betjente som ikke har en PD base eller de andre e2'er som fx ANPG e2'en. Her vil der være ekstremt nederen at gå ned på politi rp af at lederen af politistyrken ikke har disse e2'er og derfor ikke kan sætte dem. Tænker det giver mere mening at alle i politiet vil kunne sætte e2'er.

Link til kommentar
Del på andre sites

@Mike HansenDesværre er din profiling kun på din klient. Stort set alt e2-kode kører på serveren, hvorimod skærmene renderes på klienten, og derfor trækker der. At begrænse skærme vil ikke være nok - men vil til gengæld hjælpe på client-performance.

Jeg kan sagtens forstå, at I gerne vil lave E2, hvorfor jeg også oprettede dette som et forslag i stedet for bare at implementere det. Faktum er bare, at der skal ske noget, som ændrer adfærd. Salg af e2er har desværre gjort, at for mange spillere bruger e2 på samme tid. I en del tilfælde er det ligegyldige E2er, som er meget frustrerende at skulle argumentere med folk om at stoppe hele tiden. Disse ligegyldige e2er ville være fine at erstatte med en implementation af samme funktionalitet vi laver. Det løser selvfølgelig ikke jeres behov, nemlig selv at lave ting og finde på nye måder at lave diverse ting på.

Hvis vi ikke skal begrænse E2er fuldstændig for nogle jobs, vil en anden mulig løsning være, at begrænse mængden af e2er der kan være i brug af én person. Det kunne f.eks. så også være jobbaseret, så man som standard kan bruge én e2, og visse jobs f.eks. har tre - stadig kun noget der træder i kraft, når serveren har problemer med at følge med.

26 minutter siden, Scaled skrev:

Jeg ville nok bare forsøge at få de andre ting lavere ned i server-forbrug.

Hvis E2 bruger ca 10% af hele serverens cpu-tid, er det lidt ligegyldigt hvor meget andet vi bringer ned. Det er begrænset hvor store optimeringer vi kan lave i alt. E2 er et af de eneste steder, hvor kodeoptimeringer fra vores side af, desværre har begrænset mulighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 minutter siden, Dynn skrev:

@Mike HansenDesværre er din profiling kun på din klient. Stort set alt e2-kode kører på serveren, hvorimod skærmene renderes på klienten, og derfor trækker der. At begrænse skærme vil ikke være nok - men vil til gengæld hjælpe på client-performance.

Jeg kan sagtens forstå, at I gerne vil lave E2, hvorfor jeg også oprettede dette som et forslag i stedet for bare at implementere det. Faktum er bare, at der skal ske noget, som ændrer adfærd. Salg af e2er har desværre gjort, at for mange spillere bruger e2 på samme tid. I en del tilfælde er det ligegyldige E2er, som er meget frustrerende at skulle argumentere med folk om at stoppe hele tiden. Denne del vil være fin at erstatte med en implementation af samme funktionalitet vi laver. Det løser selvfølgelig ikke jeres behov, nemlig selv at lave ting og finde på nye måder at lave diverse ting på.

Hvis vi ikke skal begrænse E2er fuldstændig for nogle jobs, vil en anden mulig løsning være, at begrænse mængden af e2er der kan være i brug af én person. Det kunne f.eks. så også være jobbaseret, så man som standard kan bruge én e2, og visse jobs f.eks. har tre. 

 

Ahh, det kan jeg godt se, den havde jeg så ikke lige spottet.

Men det ville kunne hjælpe på client ihvertfald, men jeg kan godt se hvad du mener med at det bliver et problem på Server side.
Dog all in all, så syntes jeg bare man skal passe på med hvor meget det bliver limited, kan godt se det burde blive, men det fanme også en stor del af tage af serveren,

hvis man kun kan lave E2 som nogle få jobs.

 

Dog, den ide med begrænsning per job tror jeg ikke ville hjælpe alt for meget.
tror sagtens man ville kunne få en E2 til at æde 4 E2'er op i 1, hvis bare man kan finde ud af at optimize det nok.
Den E2 jeg havde oppe til mit forsøg kunne æde 50% af min samlede FPS, og alle andre omkring den.
Det er dog svært for mig at bedømme, nu når jeg ikke har set min E2 server side.

Jeg og @Mic ville være klar på at teste om det gør nogen forskel med den E2 jeg har, for jeg har virkelig ingen ide
om det gør en så stor forskel på server side, som jeg tror. Hvis nødvendigt selvfølgelig.

Link til kommentar
Del på andre sites

11 minutter siden, Mike Hansen skrev:

 

Ahh, det kan jeg godt se, den havde jeg så ikke lige spottet.

Men det ville kunne hjælpe på client ihvertfald, men jeg kan godt se hvad du mener med at det bliver et problem på Server side.
Dog all in all, så syntes jeg bare man skal passe på med hvor meget det bliver limited, kan godt se det burde blive, men det fanme også en stor del af tage af serveren,

hvis man kun kan lave E2 som nogle få jobs.

 

Dog, den ide med begrænsning per job tror jeg ikke ville hjælpe alt for meget.
tror sagtens man ville kunne få en E2 til at æde 4 E2'er op i 1, hvis bare man kan finde ud af at optimize det nok.
Den E2 jeg havde oppe til mit forsøg kunne æde 50% af min samlede FPS, og alle andre omkring den.
Det er dog svært for mig at bedømme, nu når jeg ikke har set min E2 server side.

Jeg og @Mic ville være klar på at teste om det gør nogen forskel med den E2 jeg har, for jeg har virkelig ingen ide
om det gør en så stor forskel på server side, som jeg tror. Hvis nødvendigt selvfølgelig.

Bare lige kom på ts, så kan i profile på vores dev

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg håber rigtig meget at der kommer noget ændring til E2, hvis det kan fixe performance, for jeg har oplevet i dag, at serveren virkelig er ved at dø på nogle tidspunkter, hvor man hakker frem og tilbage (PS, nej jeg kører med ca 60-120 FPS på client, så det er ikke en pga af en dårlig computer). Men det er seriøst svært at RP, når man ikke kan kører, jagte folk uden at blive skudt hele tiden, at playermodels bugger ud hele tiden ligesom på billedet under, osv.

Og det er ikke for at virke negativ, men jeg har bare brug for at pointere, hvor vigtigt det her serverperformance faktisk er for nogle, i forhold til E2.

5mdISs6.png Kunne det her være følgerne af at serveren lagger ekstrem meget?

Link til kommentar
Del på andre sites

I stedet for at begrænse hvem der kan have e2’er kunne man så ikke begrænse hvor mange man kan have. Jeg ser tit folk der har deres bank, gunshop osv og så 3-4 ligegyldige e2’er i deres base. Jeg tror at rigtig mange vil være trætte af ikke at kunne lave e2 eller have deres yndlings e2 oppe fordi de er tyv osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Arkiveret

Dette emne er nu arkiveret og er lukket for yderligere svar

Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar
×
×
  • Tilføj...

COOKIE- OG PRIVATLIVSPOLITIK PÅ STAVOX.DK

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privatlivspolitik - Vilkår for brug.