Hop til indhold
Stavox

Poltikoderne


Tobi

Recommended Posts

Til jer som elsker at køre den total ud med realisme som politibetjente som mig selv, så har jeg fundet nogle radiokoder som man kunne bruge.

Det er tit at når man sidder flere personer på radioen, at det kan være svært og forstå hvad andre siger. Også fordi mange skal bruge rigtig lang tid på at sige det de vil.

Jeg har lavet denne til dem som vil gøre det nemmere for sig selv, men også for andre spillere (selvfølgelig hvis de forstår sproget og er med på lidt ekstra roleplay).

r1019LO.jpg 

En helt anden mulighed udover de nedenstående politikoder er at bruge Stavox teamspeak server. 

Her inde har vi også en kanal som kun benyttes til som politi. Teamspeak kanalen er Stavox.com og kanalen hedder "~ Kun for Politi ~"

 

Udover at skrive koderne ned med hvad de står for, så har jeg også lavet en kort beskrivelse på hvornår de kan bruges og hvordan.

Håber du finder koderne brugbare. Har gjort mit forsøg på en beskrivelse og oversættelse af de fleste! ^_^

 

Mvh
Tobi

___________________________________________________________________________________________________________________________

 

Politikoderne af Tobi

 

10- 1 - Dårligt signal

  • Bruges hvis du fx. har en med på radioen der ikke har en specielt god mikrofon. Det er nemmere at sige dette, istedet for at fortælle person "Hallo, hold op med at tale din mikrofon er dårlig". Altså at blande ting fra OOC til IC uden grund. Dette er også imod server reglerne. At bruge 10- 1 bruges realistisk set hvis en person er "uklar" i sin udtalelse omkring hvad han siger. Relateret til Stavox så er det en pæn måde at sige til en anden at det er uklart det personen siger og at personen måske har baggrundstøj.

 

10- 2 - Godt signal

  • Jeg vil ikke gå så meget igennem omkring den her da den ikke bruges så tit. 10- 2 siger også lidt sig selv.

 

10- 3 - Stop kommunikation

  • En typisk ting at bruges fra en Indsatsleder over radioen. Hvis folk bruger radioen på en uacceptabel irrelevant måde, så får de tit fortalt at de lige skal holde op med at bruge politiradioen på den måde. Det er selvfølgelig også betjente der har rettighederne til at bruge denne kode hvis det er nødvendigt.

 

10- 4 - Forstået

  • Klassikeren som de fleste personer kender. Dette er nok den mest brugte kode som bekræfter at man har forstået hvad en kollega har fortalt over radioen. Denne kode er simpel og forståeligt, så jeg går ikke i længden med den.

 

10- 5 - Videresend beskeden

  • Har du for eksempel fået besked på at sende en besked videre til en anden person. Fx en pligt, situation, information, raid info eller andet. Så bruges dette.

 

10- 6 - Optaget

  • En kode som bliver brugt hvis betjenten er i øjeblikket optaget. Det kan være hvis han/hun allerede er i en anden situation, og derfor kan han/hun ikke møde op til den ønskede situation. 

 

10- 7 - Ude af drift

  • Har du mistet din bil, eller er der på anden hvis ikke nogen måder du kan møde op til den ønskede situation så bruges 10- 07. Det kan fx. være hvis din bil er til mekaniker, din bil er brudt sammen eller dine dæk er flade. (Realistisk set på det)

 

10- 8 - I drift

  • Er du lige startet på jobbet, eller er du lige blevet færdig med en opgave så bruges koden 10- 8. Dette giver dine kollegaer en mulighed for at vide om du er tilgængelig eller om du er optaget, altså 10- 6. 

 

10- 9 - Gentag igen

  • Hørte du ikke hvad betjenten fortalte dig, så bruges denne kode. Det kan tit være uklart hvis flere personer snakker på radioen. Så i stedet for at sige "Kan du lige sige det igen?", så er 10- 8 en smule hurtigere.

 

10- 10 - Negativ

  • Anden form for at sige nej. En form for afbekræftelse af hvad personen fik afvide. Dette er også en meget simpel og meget brugbar kode blandt politiet. Derfor vil jeg ikke gå mere i dybden med den.

 

10- 11 - _____ On Duty

  • Udelukkende så ser jeg ikke denne kode som en meget typisk brugbar kode. Jeg tror ikke man bruger den ret tit, men jeg må går ud fra at det er hvis man vil vide om en person er på "duty", altså på jobbet.

 

10- 12 - Stop (Hold)

  • En form for at sætte en situation på pause. 10- 12 bruges typisk af den kommanderende til fx raids, gidselsituationer osv. Det er vigtigt at der er styr på alting for Indsatslederen og alt går som det skal, så ingen civile mennesker kommer til skade. Det kan også være hvis man skal stoppe en hvis person og man bliver bedt om at stoppe et bestemt sted.

 

10- 13 - Nuværende status (?)

  • En lidt uklar kode af hvad jeg har læst mig til. De har noget og gøre med status omkring hvad der forgår nuværende. Det kan være alt fra vejr til biljagter.

 

10- 14 - Besked/Information

  • Hvis du vil sende en besked/information ud til dine kollegaer bruges 10- 14 koden. Går ikke i dybden med denne da den siger sig selv.

 

10- 15 - Besked/information modtaget

  • En bekræftelse på at du har modtaget besked fra andet kolega. Om du så har lavet 10- 4 koden er så noget du laver efterfølgende når du har forstået situationen.

 

10- 16 - Svar på besked

  • Afventer du eller vil du gerne have svar på en tidligere besked bruges denne. Jeg gider ikke gå i dybden, da den siger sig selv.

 

10-17 - Er på vej

  • Næsten det samme som 10- 4. Bruges normalt hvis du er kørende i din bil og du bliver tilkaldt til en situation.

 

10- 18 - Indtrængende

  • Typisk ting at bruge under PD-raids. Det kan selvfølgelig også bruges hvis en anden spillers gunshop eller egendom bliver raided. Eftersom man får besked igennem /cr omkring hvad der er sket tit, så kan man ud fra det vurdere om det er en 10- 18 kode man snakker om.

 

10- 19 - "Contact"

  • Ikke en meget typisk kode, men tænkte alligevel jeg ville skrive den med. Bruges hvis "fjenden" er spottet. Man informere normalt kontakt og så hvilken retning fjenden er i.

 

10-20 - Lokation

  • Lokation. Et sted. Et eksempel hvor denne kode kunne bruges ville være en over radioen der sagde "10- 18, 10-20 ved Politistaionen. Ingen 10-19". Kort sagt oversat så betyder det Intrængende, ved Lokation, Politistationen, Ingen "Contact". 

 

10- 21 - Ring til følgende (Kontakt)

  • En kode der beder personen om at tage kontakt til et andet menneske. Dette siger lidt sig selv.

 

10- 22 - Se bort fra dette

  • En anden måde at sige "Ignorer dette". Kan bruges hvis der sker misforståelser i situation som fx. biljagter. Er bilen mistænkt, men dukker op med anden chauffør og anden registrering, så kan der let ske forvirring blandt politiet.

 

10- 23 - Ankommet til situation

  • Er man fx. ankommet til et bankrøveri, et pd raid eller andet hvor flere betjente er nødvendigt så bruges denne kode. Den siger lidt sig selv.

 

10- 24 - Overdragelse afsluttet

 

10- 25 - Rapport til (Hvor man skal mødes)

  • En kort kode der beder en person at møde op til et sted. Det kan være alt fra politisager til møder.

 

10- 26 - Forventet ankomsttidspunkt

  • 10- 26 siger lidt sig selv. Man fortæller normalt hvornår man kommer til 10- 20 (Lokation). Dette var et eksempel

 

10- 27 - Licens/Godkend information

  • Igen en lidt besynderlig kode som jeg undre mig over. Går ud fra at det må være noget med en godkendelse. Det kan være alt fra våbenkontrol til kørekort.

 

10- 28 - Ejerskabs information (Køretøj)

  • Er man kaldt ud til en situation omkring 10- 28 så er det typisk at der er problemer med ejerskabet af et køretøj. Det er meget typisk at bilen er stjålet og derfor fejler ejerskabs informationen.

 

10- 29 - Records check

  • Ingen ide

 

10- 30 - Fare/være opmærksom

  • Igen en meget brugbar kode hvis fx en person er bevæbnet med våben. Dette kan være alt fra små vanviskørsler til massemord.

 

10- 31 - Sammel op

  • Har du brug for et lift. Dette er koden!

 

10- 32 - ____ Units needed (Specificer episoden)

  •  Er der brug for backup? Brug 10- 32 og afgør hvor meget backup i antal du skal bruge. Afvent hvem og hvor mange der godkender og ankommer efterfølgende.

 

10- 33 - Hjælp mig hurtigt

  • Meget bred kode. Det kan være alt muligt. Det er op til dig.

 

10- 34 - Time

  • Klokken? Jeg må gå ud fra at dette er i forhold til hvis fx. et møde er planlagt og man er kaldt ind.

___________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Snakker man over radio så det os meget fedt vis man f.eks siger "(peter) her er nicklas skift" ... vis man vil kalde en op .. og han kan så svare tilbage "peter her skift" og så os meget vigtigt at man siger "slut"  når man er færdig med at snakke .. på den måde slipper vi os får at folk snakker i munden på hindanden :D 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...
On 5/7/2016 at 12:47, nicklasn said:

Snakker man over radio så det os meget fedt vis man f.eks siger "(peter) her er nicklas skift" ... vis man vil kalde en op .. og han kan så svare tilbage "peter her skift" og så os meget vigtigt at man siger "slut"  når man er færdig med at snakke .. på den måde slipper vi os får at folk snakker i munden på hindanden :D 

Enig, problemet er bare at 90% stadig vil tale i munden på hinanden: :P

 

Fed guide, skal nok bruge den, kender nogle af dem, men at have dem på dansk er fedt! Tak :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 years later...
3 timer siden, Anders Buch skrev:

Bruger det, men det er begrænset hvor meget at jeg kan indføre det da mange ikke er så gode til det. Men jo jeg fortrækker at bruge politi koder hvis muligt 🙌

Lav en video, hvor du forklarer koderne og få dine rekrutter til at se den 😎

Link til kommentar
Del på andre sites

Arkiveret

Dette emne er nu arkiveret og er lukket for yderligere svar

×
×
  • Tilføj...

COOKIE- OG PRIVATLIVSPOLITIK PÅ STAVOX.DK

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Privatlivspolitik - Vilkår for brug.